Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

5 otázek, které je třeba si položit, než zadáte tendr na dodavatele stravování ve firmě

24. 11. 2022

Z kuchyně

Možná si zatím stravování ve firmě zajišťujete svépomocí, ale cítíte, že profík by to dělal lépe. Nebo se vám o něj stará externí dodavatel, ale vy s ním nejste úplně spokojení. Anebo otvíráte novou pobočku firmy a říkáte si, že stejně jako jste vložili energii do budování pracovních provozů, chcete ji vložit i do toho, aby se tady zaměstnanci měli dobře. Důvodů, proč je potřeba vypsat kvalitní výběrové řízení na dodavatele stravovacích služeb, může být víc. Stejně tak otázek. Proto sdílíme ty nejdůležitější, aby se vám tendr připravoval snadněji.

Jakou roli hraje stravování v naší firmě? Co od něj čekáme?

No, přece, aby se lidé najedli, ne? Odpovídáte možná v duchu. Schopnost poskytnout lidem v pravý čas teplý oběd nebo večeři může být ale něčím mnohem větším. Oběd je zhmotněný moment odpočinku a zklidnění, má psychohygienickou i sociální funkci. „Pro odpovědné firmy je obědová pauza i důležitý prostor pro sdílení nápadů, socializaci lidí, doba, kdy tak nějak samy a přirozeně vznikají nové nápady,“ říká Martin Straka, obchodní ředitel Compass Group. To on detaily gastro služeb dojednává, takže o nich má dokonalý přehled. Ví o všech klientech, kteří se rozhodnou pro objednání externího dodavatele služby, a i proto doporučuje velmi citlivě zvážit dopad využívání stravenkových karet.

„Je to nevýhodné pro obě dvě strany. Zákazník od nás očekává 100procentní nabídku i kvalitu gastro služeb, ale to v případě, kdy na obědy nebo večeře chodí jenom část zaměstnanců, prakticky není možné ani trvale udržitelné. Provozně a ani finančně to pak nedává smysl. Obecně totiž mají zaměstnanci tendence využívat stravenky jako druhé neoficiální platidlo za potraviny domů. Na firemní obědy rezignují a odbydou se často jen sendvičem nebo jídlem z krabičky z domu. To ale při špatném skladování například v šatnách, převlékárnách nebo kancelářích nemusí splňovat hygienické požadavky,“ poukazuje na rizika Martin Straka. Takže ještě jednou: Chcete, aby si zaměstnanci denně vychutnali teplé a kvalitní jídlo, nabrali energii, měli možnost sociálního kontaktu a třeba přitom i pracovali na budování firemní kultury? Pak je volba jasná.

Jaké jídlo chceme svým zaměstnancům nabízet?

Připravené z kvalitních surovin od ověřených dodavatelů, nutričně vyvážené, teplé, hezky naservírované. To jsou výhody pokrmů, které zaměstnancům denně předkládají profesionální kuchaři. Jejich nabídka přitom může být ohromujícím způsobem široká. „Doby, kdy se nabízela jedna polévka a dvě hlavní jídla, jsou dávno pryč,“ vysvětluje pro někoho možná překvapivě Martin Straka. Standardní součástí výběru kvalitních dodavatelů gastronomických služeb jsou dnes menu zohledňující i různé formy potravinových intolerancí nebo toho, že se lidé chtějí stravovat vegetariánsky, zeleněji a udržitelněji. Není to nadstandard, ale regulérní požadavek na spolehlivého poskytovatele závodního stravování.

A tady přichází na řadu další důležité otázky. Co vlastně zaměstnanci chtějí jíst? Ocení nové trendy, nebo preferují česko-slovenskou klasiku? A jaký energetický výdej přes den mají? Protože jiné množství kalorií spotřebují dělníci v těžké průmyslové výrobě a jiné pracovníci administrativy. Tady poslouží jako nejlepší rada jednoduché: zeptat se přímo zaměstnanců v rámci ankety a podle toho pak specifikovat objednávku dodavatelské firmě. Důležité je ale definovat si nejen základní očekávání, ale například i finanční limity včetně příspěvku zaměstnavatele a zaměstnanců na porci. Zároveň je nutné zvážit investice do kuchyně, výsledné parametry služby totiž ovlivňuje mnoho přímých i nepřímých faktorů.

Jsme si vědomi cen na trhu a inflace?

À propos, finance. Velkou výhodou externího dodavatele stravování bývá, že umí pracovat daleko efektivněji – má už zajeté logistické a provozní postupy, je napojený na síť ověřených a spolehlivých dodavatelů potravin, pravidelně a dlouhodobě školí svoje lidi. Potud to slibuje cenové výhody. Co ale neumí ani velký dodavatel s obrovskou zkušeností, to je nereagovat na rekordní inflaci a dramaticky se zvyšující ceny vstupů, jak tomu čelíme v posledním období. „Čas od času se pořád ještě setkáváme s požadavkem na fixaci cen služby třeba na dvou nebo tříleté období. Tato doba nám ale jasně ukazuje, že dlouhodobá fixace cen v našem oboru není udržitelná. Pokud na to někdo přistoupí, druhá strana by měla rychle zpozornět, znamená to totiž, že si hned na začátku poskytovatel výrazně navýšil cenu za službu, aby se takzvaně pojistil. Nebo to neudělá, ale v takovém případě nejspíš bude muset časem sáhnout ke zmenšování porcí, snižování kvality surovin nebo omezení nabídky, což povede k nespokojenosti na všech stranách,“ vysvětluje obchodní ředitel Compass Group, proč je důležité zahrnovat do smluv takzvané inflační doložky.

Co všechno má služba zahrnovat?

Potřebuji zaměstnancům zajistit „jen“ oběd, nebo mám vícesměnný provoz a oni mají nárok i na večeři nebo noční večeři? I to je třeba při kvalitním výběrovém řízení zohlednit – ideálně se všemi specifiky počítat hned od počátku. Pokud firma hledá partnera pro druhou variantu, přichází na řadu složitější počítání. Obědy totiž bývají zpravidla daleko vytíženější než večeře, ale protože i při nich jsou potřeba lidé, kteří jídlo připravují a vydávají, služba se v komplexnějším personálně-provozním modelu prodražuje. „Máme klienty, kteří jsou s tím srozumění a trvají na tom, že jejich lidem má jídlo i v noci vydat živý člověk, aby měli sociální interakci a plnohodnotný servis. Jinde to ale vnímají jako zbytečné prodražení doplňkových nočních nebo víkendových gastro služeb a pak nabízíme dodání stravy formou kvalitních chlazených předpřipravených hotových jídel,“ upozorňuje Martin Straka s tím, že spolehlivý dodavatel se umí přizpůsobit a zohlednit i taková specifika a potřeby klienta.

Do celkové ceny stravovací služby přitom vstupují i další parametry: zda bude potřeba kuchyň kompletně zmodernizovat, nebo bude stačit „dovybavení“ novou technologií (protože ta umožňuje připravit kvalitnější pokrmy, efektivněji pracovat se surovinami nebo pracovní silou zaměstnanců kuchyně například formou plnoautomatické noční přípravy jídel), jestli si dodavatel technologie v kuchyni pronajme, nebo doveze vlastní, kolik bude na místě zaměstnanců a kolik se jich bude přebírat třeba po předchozím dodavateli, s využitím jakých energií se na místě vaří a jak to bude s jejich placením, nebo co je třeba investovat do zázemí a prostor restaurace. „To je mimochodem něco, podle čeho vždy poznáme, jak to firma se stravováním a se svými zaměstnanci skutečně myslí. Když se jídlo podává v hezkých prostorách, je tam čisto a myslí se na pravidelnou obměnu technologií, je to vždycky dobré znamení,“ zdůrazňuje Martin Straka, obchodní ředitel Compass Group.

Jaká je naše firemní kultura a jak vnímáme naše zaměstnance?

Slova obchodního ředitele Compass Group navádějí ještě k dalším finálním otázkám. Jak důležití jsou vaši zaměstnanci? A do jaké míry o ně chcete pečovat? Protože snad každá firma se teď ocitá ve svěráku dvou protichůdných sil – zaměstnanci v reakci na inflaci tlačí na zvýšení mezd. To ale kvůli dalším zvyšujícím se nákladům není dost dobře možné plošně udělat. Řešením může být podle Martina Straky právě zaměření na klíčový benefit – stravování. „Závodní jídelna nebo kantýna v tomto ohledu totiž právě teď nabírá na důležitosti. Jak se zvyšuje cena potravin, zaměstnanci si víc váží toho, když mají kvalitní, a hlavně dostupné stravování přímo ve firmě. Takový oběd je pro mnoho českých a slovenských zaměstnanců často jediným teplým jídlem denně. Navíc, image zaměstnavatele výrazně pomáhá, když za strávníky alespoň částečně ‚převezme‘ aktuální výrazné navýšení surovin a nákladů. I když zaměstnanci nebudou moct dostat přidáno, vstřícný krok ve formě vyšší dotace na firemní stravování určitě ocení,“ poukazuje Martin Straka, jak se dá i v těžké době dát lidem najevo, že si jich zaměstnavatel opravdu váží.

Další články k tématu:

načíst více příspěvků