Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Jak se vaří v Amazonu? Jídlo musí dostat alespoň 60 %, jinak končí

21. 7. 2020

Z kuchyně

Amazon je společnost, kterou není třeba představovat. Třetí největší firma na světě. Vůbec nejhodnotnější značka. Její zakladatel Jeff Bezos se často objevuje na samotném vrcholu žebříčku nejbohatších lidí planety. Za poslední desetiletí dokázala jeho společnost převrátit naruby pohled na globální distribuci a logistiku. A dnes patří mezi nejzásadnější inovátory v oblasti IT a technologií. Na celém světě zaměstnává 840 000 lidí. V roce 2015 se také v České republice otevřelo jedno z distribučních center Amazon v Dobrovízi u Prahy, kde pracuje zhruba tři tisíce lidí. V praxi to znamená každodenní boj o dokonale vyladěné procesy. A totéž logicky očekává od svých dodavatelů. Zvlášť v případě, kdy jde o jídlo.

Je to jeden z nejnáročnějších klientů. Očekává perfektní službu, vždy dobré jídlo a není ochoten ze svých nároků nic slevit. Proto jsme v prvních měsících museli ladit vzájemná očekávání, než začalo vše fungovat k úplné spokojenosti,“ vypráví Tadeáš Klus, regionální ředitel provozu společnosti Compass Group, která provozuje závodní restauraci v Amazonu.

Neříká to přitom na základě dojmů. Ale opírá se o data z každodenního šetření spokojenosti přímo mezi strávníky. Ti totiž mohou každý den hodnotit veškeré pokrmy, které dostanou na talíř. V Amazonu provozují systém Happy or Not se čtyřmi smajlíky, jimiž mohou lidé ocenit dané jídlo. Všechny statistiky se vyhodnocují každý týden.

Jídelna v Amazonu

Cokoli dostane hodnocení pod 60 %, je označeno červenou barvou. My si sedneme se šéfkuchařem, manažerkou provozu a vyhodnocujeme, co mohlo být příčinou. Jestli se nám například rozvařily knedlíky nebo jsme jídlo přesolili. To se stát může. Ale jen jednou. Protože pokud se ani podruhé pokrm nedostane nad hranici třípětinové spokojenosti, z jídelního lístku nenávratně mizí,“ popisuje Tadeáš Klus.

Spokojenost a udržitelnost

Procento spokojenosti v posledních měsících utěšeně roste. Nejprve se spokojenost pohybovala okolo 65 %, pak překročila 70% hranici, v červnu už byla v některých týdnech i 84 %, což Tadeáš Klus přičítá nejen vyladění vzájemných očekávání, ale také formování nového týmu pod vedením šéfkuchaře Miroslava Drugdy, který v Amazonu působí od začátku letošního roku.

Podařilo se mi přesvědčit dlouholetého šéfkuchaře společnosti Compass Group, s nímž jsem začínal už v roce 1991 na Ministerstvu kultury. Je v dobrém slova smyslu šéf ze staré dobré poctivé školy. Když dělá omáčku nebo guláš, je to od základu. Zároveň při vaření téměř nevyužíváme polotovary, ale všechno vyrábíme přímo na místě,“ dodává Tadeáš Klus s tím, že se postupně mění také standardní denní nabídka. Na denní menu přibyly třikrát týdně minutky, vždy jedna bezmasá. Vedle toho se dělají také speciální akce, jako je dvoudenní letní grilování nebo den udržitelné gastronomie, který se orientuje na regionální potraviny.

Letní grilování na terase Amazonu

V letošním roce se tak například připravoval pikantní hovězí guláš s bramboráčky, plněné bramborové knedlíky s uzeným masem, dušeným zelím a smaženou cibulkou nebo ovocné tvarohové knedlíky se zakysanou smetanou. Zároveň obecně platí, že Amazon coby globální lídr se velmi zabývá záležitostmi, jako je ekologická stopa nebo udržitelnost celého provozu. Například každý den se třídí odpad do boxů, které se následně vyváží do speciálních kontejnerů.

25 korun nebo zcela zdarma

Naši pracovníci mají každý den k dispozici výběr ze dvou jídel s masem a jednoho bezmasého. Součástí každého z nich je i polévka a salát. Pokud je polévka masová, třeba hovězí vývar, je pro vegetariány k dispozici i bezmasá varianta. Doplňkový sortiment tvoří například dezerty a postmixové nápoje. Navíc se ještě před nedávnem zavedly takzvané minutky, které jsou v nabídce vždy v úterý, ve středu a ve čtvrtek, zaměstnanci si minutku objednávají dopředu a doplácí na ni o něco více než na standardní oběd. Ten stojí 25 korun a ve vánoční špičce je pro zaměstnance Amazonu úplně zdarma,“ říká Jiří Hudec, který v české pobočce Amazonu působí jako Senior operations manager change a do jehož kompetencí spadá také chod závodní restaurace.

Zaměstnanci Amazonu si dobíjejí kredit na obědy v takzvaných vkladomatech a Amazon opravdu dělá všechno proto, aby povýšil jídlo na jeden z důležitých benefitů. „Jsou firmy, které stále vnímají stravování jako šroubky. Výběr dodavatele svěří oddělení nákupu a ten jako jediné kritérium vnímá nejnižší cenu. Naštěstí Amazon je v tomhle úplně jiný, má velmi silnou firemní kulturu a chce, aby zaměstnanci dostávali dobré jídlo a špičkové služby. I za cenu, že čas od času investuje peníze navíc. Například do speciálních grilů pro letní společné grilovačky nebo do samotného vybavení kuchyně či jídelny. Zároveň klient očekává proaktivitu s novými nápady. Pořád je co zlepšovat,“ uzavírá Tadeáš Klus. A skutečně, když se v Amazonu rozhlédnete, vidíte sice velkou závodní jídelnu, ale čistou, prostornou a prosvětlenou.

Další články k tématu:

načíst více příspěvků