Život v době pandemie koronaviru je život nahoru-dolů. V osobním i pracovním životě. Intenzivně to v posledních týdnech pocítil tým závodní restaurace společnosti Eurest ve firmě Iveco Vysoké Mýto. Společnost musela nejdřív v jarní vlně kvůli omezení dodávek na měsíc zavřít provoz a s tím i restauraci. Teď výrobu dohání, ale je to výzva pro kuchaře. Část zdejšího týmu upadla do karantény, nebo se ocitla na nemocenské. Provoz přesto funguje naplno.
Přeborník v tvorbě záložních plánů. I to by si teď mohl na vizitku nechat psát Jiří Klát, manažer provozu v Eurestu Vysoké Mýto. Na jaře měl s kolegy štěstí, pozitivní případy nemocných covidem-19 se v jeho týmu neobjevily, potíže měl ale jejich obchodní partner. Iveco, které v této pobočce vyrábí ve velkém autobusy, zastavilo na víc než měsíc produkci, protože nedostávalo potřebné díly. Kuchaři i dělníci tak skončili doma, i když to nikdo z nich nechtěl.
Třetina týmu minus
Teď na podzim si to chtěli všichni vynahradit a výrobu dohnat. Jak už to tak ale život a hlavně doba pandemie přináší, objevil se opačný problém. „Stejně jako jiné firmy i nás zasáhla druhá vlna a z týmu nám postupně odpadla až třetina lidí,“ přiblížil Jiří Klát.
Jenom tento rok už má za sebou řadu školení zaměstnanců, jak se při práci v kuchyni a při výdeji chovat ještě striktněji, než požadují běžné předpisy v gastronomických zařízeních. Kuchaři nosí i za normálních okolností pokrývky hlavy a rukavice. Na jaře k tomu přidali i roušky, které nesundali ani při letním rozvolnění.
Další opatření se přirozeně dotkla výdeje jídel. „Dřív se zákazníci v některých ohledech obsluhovali sami – brali si příbory, saláty nebo nápoje. Dnes máme speciálního pracovníka vyčleněného jen na to, že vydává návštěvníkům zabalený příbor a pití, aby se v prostoru výdeje jídel nepotkávaly ruce různých lidí,“ dává příklad jednoho z opatření Klát. Vychází z epidemiologického plánu Eurestu a bylo zavedeno ve všech stravovacích provozech.
V kuchyni se k tomu samozřejmě přidává až chirurgicky důkladná hygiena a každodenní rozhovory o tom, jak se kdo zdravotně cítí. „Pořád si opakujeme, jaké jsou příznaky. Stalo se nám i to, že zaměstnance nestihla vytrasovat hygiena, takže jsme je na svoje náklady poslali na testy, protože jsme si nemohli dovolit riskovat. A byli pozitivní,“ líčí Klát.
2700 porcí denně
Musel tak přeorganizovat směny, využít ochoty kolegů zaskočit za nemocné a sám se vrátit od manažerské práce k té kuchařské. To všechno teď na podzim, kdy už Iveco může plně fungovat, a výroba naopak jede o víkendech i svátcích. „Naším cílem je minimalizovat dopady jarní odstávky, to znamená vyrobit a dodat našim zákazníkům všechny autobusy, které si objednali. Objednávky pro rok 2020 jsme neztratili, takže zůstáváme optimističtí,“ přibližuje Miloš Huryta, který za Iveco stravovací služby koordinuje.
Právě on nabídl zástupcům Eurestu možnost omezení nabídky, tým závodní restaurace pod vedením Jiřího Kláta ji ale nepřijal. I v nouzovém režimu tak připravuje 2700 porcí denně. „Zuby nehty se držíme a děláme maximum. Mám štěstí, že mám tým, který ani v takové době nepodlehne letargii, ale naopak se semkne a ještě víc ho to nabudí,“ má radost Klát. Zároveň ale doufá, že to nejhorší už má s kolegy za sebou a počet jeho zaměstnanců už se bude jen zpátky navyšovat až do plného počtu.
„Musím říct, že pandemie neměla na naši spolupráci žádný vliv. Eurest plní služby dle našich požadavků na vysoké úrovni, operativně reaguje a plně podporuje naše zaměstnance i o nahrazovaných pracovních směnách. Týmu pod vedením Jirky Kláta za to patří poděkování,“ vzkazuje Miloš Huryta.