Oběd do jednorázových obalů? To fakt nedává smysl

23. 6. 2020

#jídlo#lifestyle#neplýtváme

Začínal v IT firmě, kde se denně vyhodily desítky až stovky jednorázových obědových krabiček. Dnes rozjíždí svůj vlastní start-up na vratné jídelní krabičky, které jsou ekologickým a udržitelným řešením prodávání jídel s sebou. Jak celý nápad vznikl? A proč musel vyvíjet vlastní krabičku? O tom všem jsme se bavili se zakladatelem REkrabičky, Ondřejem Širočkou.

Jak celý nápad REkrabiček vznikl?

V mém dřívějším zaměstnání si spousta mých kolegů nechávala často vozit jídlo prostřednictvím služeb jako Dáme jídlo nebo Wolt. K tomu další část lidí provozovala krabičkové diety, kdy vám každý den dováží pět jednorázových krabiček, ve kterých najdete jídlo na celý den. Když jsem viděl, kolik odpadu končilo dennodenně v koši, přemýšlel jsem, jestli by se s tím nedalo něco dělat. Tak jsem se spojil s firmou Pohodlná dieta dodávající krabičkovou stravu a začal řešit, jestli by to celé nešlo udělat ekologičtěji. Zahájil jsem testovací provoz, ve kterém jsem zajišťoval i celý logistický proces, a to včetně mytí krabiček. V té době se do projektu dočasně zapojila také má přítelkyně, která mi se vším ze začátku hodně pomáhala. V podstatě to fungovalo tak, že jsme prázdné krabičky dodali firmě Pohodlná dieta, ta je naplnila jídlem a dodala zákazníkům. Při předávce jídel vybrala prázdné krabičky, ty nám dodala, my jsme je umyli, a tak to šlo pořád dokola. Samozřejmě to byla logisticky složitá věc. Problémem se ale ukázaly nevyhovující parametry našich prvních krabiček, protože tento typ stravování vyžaduje mnoho různých tvarů, a to v začátcích nebylo možné zajistit. Tak jsme zkusili stejný koncept aplikovat do restaurací.

Jaké byly začátky v novém segmentu?

Začínali jsme v červnu minulého roku, kdy jsme navázali spolupráci s několika restauracemi v Brně a v Praze. Tehdy jsme krabičky sehnali volně na trhu, protože vyrobit něco z plastu je strašně složité a nákladné. Zkrátka jsme chtěli nejprve otestovat celý koncept v praxi. Zjistili jsme, že zájem o náš projekt je veliký. Zároveň jsme ale věděli, že kupované krabičky jsou nevyhovující, ať už velikostí, skladností nebo těsněním. Proto jsme se rozhodli vyvinout vlastní krabičku. S jejím designem a tvarem nám dokonce pomáhaly složité počítačové výpočty a simulace.

Krabičky jsou nakonec vyrobeny z plastu. Nepopíráte tím původní smysl?

Plast je momentálně nejlepší variantou. I když se to možná nezdá, jeho aplikace je pro náš účel nejekologičtější, zároveň je jednoduchý na údržbu a lehký na přepravu. Plast nám jako jediný umožnil splnit požadavky trhu a kritéria pro udržitelnost. Využili jsme polypropylen, který se v potravinářství běžně používá, je certifikovaný pro styk s potravinami a zdravotně nezávadný.

REkrabička a její výhody

V čem jsou REkrabičky jiné oproti těm, které si může každý koupit na internetu?

V prvé řadě jsou REkrabičky vyráběny na míru restauracím. Jednoduše se skladují a zajišťují dostatek prostoru pro pohodlné servírování a následnou konzumaci jídla. Díky pečlivě zvolenému materiálu zaručují také extrémní odolnost a velmi jednoduchou údržbu. A k tomu všemu skvěle těsní, takže se nestane, že vám jídlo vyteče do tašky nebo batohu.

Jak probíhal jejich vývoj?

Když jsme je testovali, přicházeli jsme na spoustu různých detailů, které bylo třeba vychytat. Například těsnost. Ze začátku jsme všechno testovali za studena a těsnilo to skvěle. Po naplnění teplým nebo horkým pokrmem ale plast dočasně změní své vlastnosti a měkne a krabička naráz teče. Takových drobností bylo nakonec tolik, že se nám ostrý start projektu posunul z loňského podzimu na letošní jaro. Aktuálně máme 2 typy krabiček o stejné velikosti. Rozdíl mezi nimi je v přepážce na přílohu, kterou si český trh žádal. Do budoucna plánujeme jednu menší krabičku na polévky nebo saláty. Sbíráme zpětnou vazbu a rozhodně se nebráníme rozšíření o další velikosti a tvary, ale jsme start-up, proto musíme pokračovat postupně.

Krabičky jsou tak ryze českým výrobkem?

Ano a je to jedna z věcí, se kterou u svých partnerů získáváme body. Nemůžete totiž bojovat za udržitelnost s rychloobrátkovými produkty z Číny.

Jak probíhal ostrý start?

Na začátku jsem všechny restaurace oslovoval já, což je logické, protože o nás nikdo nevěděl. Ale teď už se to pomalu začíná obracet a začínají nás aktivně vyhledávat samy restaurace.

Z hezké krabičky jídlo i lépe chutná

Kolik máte nyní zapojených restaurací?

V této době je jich kolem třiceti. Měli jsme jich předjednaných mnohem více, nicméně nám do toho vpadla korona. Ale jedeme dál. Do konce roku bychom chtěli mít kolem 500 podniků.

V tom by mohla pomoci i nově vzniklá spolupráce s Compass Group. Jak se to přihodilo?

Vše proběhlo přes generálního ředitele Michala Debrecéniho, kterého jsem znal už z jeho předchozího zaměstnání – Zátiší Group. Tehdy byli jedni z prvních, kteří se do projektu zapojili, což pro nás bylo strašně povzbuzující. Nečekali jsme, že hned ze startu oslovíme naším projektem takové velké hráče na trhu. Michal měl od začátku k našim REkrabičkám velmi pozitivní přístup a bylo na něm vidět, že ho udržitelnost zajímá a chce se tímto směrem zabývat dál. Celé to potvrdil jeho telefonát, kdy nám sdělil, že nedávno nastoupil do Compass Group a chce, aby REkrabičky fungovaly i tam.

Designový, praktický a hlavně udržitelný obal

Kolika provozoven se to zatím týká?

Aktuálně běží testovací provoz v centrále Compass Group, tedy v pražské restauraci U Nás, ale už řešíme, jak zapojit i další provozovny. Zájem z obou stran je, tak to určitě dobře dopadne.

Evidujete poptávky i ze zahraničí?

Ozvalo se nám několik restaurací ze Slovenska, ale my se chceme nejdříve stabilizovat v Česku. Tím, že vyrábíme unikátní produkt, který je na světě jedinečný, tak se ozývají i firmy, které by naši krabičku chtěly používat u sebe doma a přenést náš byznys model k nim. Projektů tohoto typu je v Evropě i celkově na světě docela málo. Tak uvidíme, kam až nás to dostane.


Cirkulární ekonomika je něco, co kdysi fungovalo, ale pak se od ní kvůli pohodlnosti opustilo. Přitom právě pohodlnost, rychlost zisku a instantnost všeho možného jsou to, co stojí za dnešní krizí. Ondru Širočku jsem potkal náhodou a zjistil jsem, že pro něj udržitelnost není jen buzzword či greenwashing. Je to start-upová firma, ze které jde energie. Jejich hlavní motivací není krátkodobý zisk, ale vědomí, že to, co dělají, dává smysl. Pokud my, jako velká společnost, můžeme pomoci tím, že denně uvedeme do oběhu tisíc nebo dva tisíce krabiček, tak to uděláme.

Michal Debrecéni, CEO společnosti Compass Group Česká republika

Další články k tématu: