Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Školení jako odměna. Týmy v kuchyních zaslouží pozornost

4. 5. 2021

Z kuchyně

Vedení lidí je výzva. Vedení týmu v pandemii je ještě větší výzva. A když se k tomu přidá to, že „tým“ jsou vlastně stovky lidí v menších skupinách rozmístěných po celé republice, už pro to možná ani není označení. Právě takový oříšek naťukává v Compass Group už několik měsíců Eva Krejčí, která se stará o to, aby se zaměstnanci v jednotlivých pobočkách pořád rozvíjeli. Protože takzvané soft skills jsou důležité na každém pracovišti a v kuchyni tím spíš. Nevěříte? Vysvětlíme.

„Veškeré pracovní snažení je o lidech. Když fungují procesy výběru, nástupu na pracoviště, zpětné vazby nebo rozvoje zaměstnanců, tak jedině tehdy se to firmě a zákazníkovi vrací na výsledcích konkrétní restaurace a spokojenosti strávníků,“ říká s jistotou v hlase Eva Krejčí, která se ve firmě stará právě o rozvoj zaměstnanců něco přes rok.

Jako první se ve svojí práci zaměřila na vedoucí jednotlivých závodů. To oni jsou totiž veledůležitými články řetězce – obecnější strategie a nařízení přetavují do konkrétního fungování v daném závodě. Když nebudou chtít, nebo jim zadání nebudou dávat smysl, projeví se to na práci celé kuchyně. Což není něco, co by Eva Krejčí zjistila až v Compass Group. S touhle zkušeností už přišla z Anglie, kde řadu let pracovala na vedoucích pozicích a jako manažerka lidských zdrojů v řetězci rychlého občerstvení McDonald’s.

Světoznámé firmě dohromady zasvětila 18 let a získala spoustu zkušeností s opravdu velkými provozy i s tím, jak pomoct novým zaměstnancům rychle nasát atmosféru firmy. V Compass Group ale přišla do trochu jiné reality. „Moje dřívější pobočky byly všechny stejné co do nabídky a rozsahu služeb, i receptury byly jednotné. Dalo se tím pádem odhadovat třeba to, kolik zaměstnanců je třeba mít, aby bylo možné zajistit konkrétní tržby. To v Compass Group není jen tak, každý provoz je jiný, funguje v jiném prostředí a klienti mají trochu jiné požadavky,“ vyjmenovává rozdílné proměnné HR manažerka.

Jak motivovat i po letech?

S čím se prý v předchozím zaměstnání tolik nepotkávala, to je daleko větší množství „srdcařů“. „Někteří lidé u nás pracují desítky let a mají firmu opravdu pod kůží. Pro některé může být ale výzva přizpůsobovat se měnícím se požadavkům a době. Proto se je neustále snažíme motivovat a chystat jim různá školení,“ přibližuje žena, která se do hlavní části práce pustila loni na jaře. Naplánovala sérii osobních setkání, protože kontakt je v takovém případě přece jen důležitý, ale pak všechno utnula covidová pandemie. Tedy jen na chvilku.

Když se ukázalo, že pandemie není přechodná věc, investovala firma do technického vybavení, které v kuchyních do té doby přece jen nebylo tolik potřeba. Nakoupila sluchátka a webkamery a setkání se přesunula do online prostoru. „Paradoxně nám to hrozně pomohlo. Jak máme zaměstnance rozmístěné po celé republice, bylo pro ně složité skloubit práci a dojíždění na školení. Teď stíhají oboje, a protože školení nahráváme, můžou se k nim i zpětně vracet,“ vysvětluje Krejčí.

Když školení začínala, bavila se s kolegy hlavně o zásadách efektivní komunikace, protože ta je důležitá v jakémkoliv týmu a všude občas chybí. Později se posunuli k soft skills, technikám vedení týmu nebo třeba delegování práce. „Jak jsou lidé srdcaři, tak přesně to poslední jim někdy chybí,“ vypíchává jednu z důležitých dovedností Eva Krejčí. Jiným tématem je třeba optimalizace personálních nákladů tak, aby bylo na provozu vždycky dost lidí a služba dobře fungovala, ale zároveň aby lidé nechodili do práce zbytečně třeba o víkendu, kdy je poptávka po jídlech menší. A třeba teď se chystá rozsáhlejší školení zaměřené na správné vedení týmů a toho, jak jeho členy namotivovat.

A také obnova produktových školení pro kuchaře. Jejich fyzické konání znemožnila pandemie koronaviru, pořád se čekalo na její ústup. Protože to ale ještě chvilku potrvá, než se budou moct lidé ve větších skupinách vídat, přesunují se i tato setkání do online prostoru. „Kurz vždycky vede velmi zkušený kuchař, dřív třeba člen národního týmu. Pro účastníky je to i tak trochu odměna a zároveň společenské setkání, protože se vidí i s vedením firmy a kolegy z jiných provozů,“ vypočítává Krejčí výhody takových školení, které by měly platit i pro formu „na dálku“.

Co už naopak na stole je, to je používání aplikace Jobka, prostřednictvím které se mohou propojit všichni lidé v barvách Compass Group po celé republice. Chystá se také zavedení jednotného docházkového systému. To všechno proto, aby byly podmínky a možnosti jednotlivých provozů co nejvíc rovnocenné a podpora týmů mohla běžet ještě efektivněji.

Další články k tématu:

načíst více příspěvků