Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Tahák pro rodiče: Jak správně nakrmit školáka?

21. 9. 2022

Vaříme zdravě

Také už to cítíte? Pokud máte děti, dost možná jste si letos předsevzali, že už opravdu pohlídáte, co jedí, aby dostávaly to nejlepší, co pro svůj vývoj potřebují. Prvních pár dní školy to jde, to se člověka ještě energie a předsevzetí drží. Pak ale přijdou povinnosti, nestíhání a rázem je to složitější. Pokud se vaše děti stravují v jídelnách Scolarest, o hodnotné obědy mají postaráno. Teď navíc posíláme další tipy naší výživové specialistky Kristýny Ostratické, které pokryjí všechna ostatní jídla dne.

Snídaně je (tekutý) základ

Zásada č. 1, podávejte ji v klidu, jídlo snězené ve spěchu totiž zvlášť dětskému organismu přináší víc škody než užitku. „Dítě do jídla nenuťte za každou cenu, ale rozhodně trvejte na tom, ať se napije. Nedostatek tekutin se totiž přes den projeví únavou, bolestmi hlavy či nepozorností. Což byl měl být i pro dítě dobrý důvod, aby po skleničce ranního čaje nebo vody sáhlo,“ říká Kristýna Ostratická, jež doporučuje i to, aby pití nebylo příliš horké ani studené, ať zažívací trakt nedostane šok.

Snídaně můžou být laděné do sladka i slana: Ovoce s bílým jogurtem oslazeným medem nebo obilnými či datlovými sirupy, k tomu celozrnné pečivo nebo vločky. Celozrnné pečivo s máslem (rozhodně upřednostňujte před margarínem) nebo žervé s kvalitním džemem s vysokým podílem ovoce. Nebo ovesná či jáhlová kaše s ovocem. To je všechno dobrá sladká varianta. Pokud má dítě raději slané snídaně, dejte mu na kus celozrnného nebo kváskového pečiva máslo či žervé, kvalitní šunku s vyšším podílem masa a menším množstvím soli nebo plátkový sýr a rozhodně přidejte zeleninu. Co naopak z regálu obchodu ani neberte, to jsou tavené sýry. Kristýna Ostratická je vyřadila i z menu školních jídelen kvůli vysokému podílu soli, který obsahují. Dětem mladším deseti let můžete s čistým svědomím dát pečivo klasické – bílé – a občas (třeba 3x týdně) zařadit i to celozrnné. Pokud má ve stravě dostatek zeleniny a ovoce, vlákniny by už bylo v jídelníčku zbytečně moc.

Svačina jako pojistka

Hlavně tělo malých dětí je elektrárna, která pořád spaluje a potřebuje energii. Právě k jejímu doplnění dopolední svačina slouží. Brání přejídání a chutím na sladké a doplňuje potřebné živiny. „Děti mají menší žaludek, takže nesní velké porce, proto by měly jíst častěji. Svačiny brání poklesu krevního cukru a ty odpolední jsou navíc velmi důležité k doplnění energie před kroužky a sportovními aktivitami,“ upozorňuje specialistka na další důležitý moment.

Jako vhodný obsah „krabiček“ pro dítě radí třeba už jen kousky ovoce a zeleniny, které ve dnech, kdy dítě nemá velký fyzický výdej, úplně stačí. V náročnějších dnech udělají výbornou službu ořechy, samozřejmě za předpokladu, že na ně dítě není alergické, které se hodí nakombinovat s čerstvým nebo sušeným ovocem. Z dalších variant patří mezi ty doporučeníhodné zakysané neslazené mléčné produkty s pár kapkami medu, doma pečený moučník ze špaldové mouky a přírodním sladidlem doplněný o jogurt nebo (celozrnné) pečivo s tvarohovou pomazánkou a kouskem zeleniny.

Tady jedna malá odbočka. Ještě pár let zpátky se vedla velká debata o svačinách prodávaných ve škole, kterou nakonec utnulo zavedení takzvané pamlskové vyhlášky. Znamená to, že pamlsky s nevyhovujícím obsahem cukru, tuků nebo soli už se ve školách nesmí prodávat. Jídelny Scolarest ji stoprocentně respektují.

Večeře doplní živiny

Finále dne, kde se možná nedostatek invence a energie projevuje nejvíc, ale opravdu stojí za to ji ještě vyvinout. „Večeře je pro děti opravdu důležitá, protože brání přejídání během dne, nežádoucím chutím na sladké a doplňuje potřebné živiny. Většinou je to poslední jídlo dne, které by se mělo podávat dvě hodiny před ulehnutím do postele. Druhou večeři doporučujeme sportovcům nebo dětem s nízkou hmotností,“ zohledňuje různé scénáře Kristýna Ostratická.

Večeře má být méně energeticky vydatná než oběd. Nemusí být nutně teplá, ale rozhodně by měla být lehce stravitelná a nenadýmavá – hodí se tak například obložený talíř s vysokoprocentní šunkou nebo vejcem, pečivem a zeleninou, zapečené brambory se zeleninou a sýrem, klidně i toust se zeleninou nebo celozrnné pečivo s pomazánkou z avokáda a zelenina. Pokud rodiče najdou prostor vařit, skvělé je rizoto s drůbežím masem a zeleninou nebo salát – zeleninový se sýrem a pečivem nebo těstovinový s jogurtovým dresinkem. Co se naopak vůbec nehodí, to jsou večeře sladké.

Další články k tématu:

načíst více příspěvků