Specialisté, kteří se pohybují v oblasti lidských zdrojů, nemají v posledních letech právě lehkou úlohu. Nezaměstnanost se pohybuje na historickém minimu a demografická křivka rozhodně nenaznačuje, že by se situace měla jen tak změnit. Tím, že je lidí na trhu práce nedostatek, si zároveň každý potenciální zaměstnavatel uvědomuje svoji vyjednávací pozici – a chce nejen co nejférovější platové podmínky, ale ideálně také řadu nejrůznějších dalších benefitů. Ať už jde o nástupní bonus, firemní telefon, příspěvek na dojíždění nebo umožnění částečné práce z domu. Své o úskalích současné situace na trhu práce ví také Irena Jakoubková, HR ředitelka pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Compass Group.
Pociťujete, že se přístup k zaměstnancům v posledních letech hodně změnil?
Ano. Ale jsem za to v zásadě ráda. Jako společnost bychom se měli stále více orientovat i na jiné hodnoty než jen na rychlý zisk. Dobré firmy už to vědí a začaly se podle toho chovat.
Jak konkrétně?
Dlouhá léta se pohlíželo na personální zdroje jako na cosi z učebnic teorie managementu. Mnoho firem se jimi ohánělo ve svých prohlášeních, ale jen skutečně málo z nich reálně pracovalo s lidmi jako klíčovou hodnotou každé společnosti. Jenže se ukázalo, že najít a udržet špičkového zaměstnance, je skutečně drahá věc. Proto se začala mnohem komplexněji řešit jeho celková spokojenost. Například zda pracuje v příjemných podmínkách, s dobrými pracovními nástroji, má kvalitní a bezpečné pracovní oblečení. Hledí se na jeho rodinu a jeho život – a ve chvíli, kdy je to jen trochu možné, se mu zaměstnavatel snaží vycházet vstříc. To jsou užitečné věci, které proměňují celou společnost.
Pracujete ve společnosti, která je globálním leaderem v oblasti závodního stravování. Pozorujete i změnu ve vašich restauracích? Ve výrobních podnicích, v kancelářích, ve školních jídelnách?
Ano, i když tady máme stále ve srovnání se západními zeměmi co dohánět. Jídlo se stále nepovažuje za rozhodující benefit, přitom tento potenciál bezesporu má. Občas tady vedeme žabomyší války o tři koruny na porci na den, místo toho, abychom stravování vnímali jako opravdovou přidanou hodnotu. Pokud dokáže zaměstnavatel vytvořit takové podmínky, v nichž se zaměstnanec v příjemné atmosféře dobře a kvalitně nají, odpočine si u jídla s kolegy a vrátí se nabitý energií a dobrou náladou do druhé části pracovního dne, získává přece velkou konkurenční výhodu před ostatními.
Jak by podle vás měl dobrý oběd vypadat?
Můžeme to celé zarámovat Maslowovou pyramidou. Základem je samozřejmě jídlo. My lidé musíme jíst a pít pro udržení životní energie. Preferujeme konzumaci bezpečné a aspoň trochu nutričně vyvážené stravy. Přidanou hodnotou je kvalita, prostředí a servis. Je skvělé to posunout ještě o něco výše jako součást života ve firmě. Jídlo spojuje lidi již od nepaměti a pomáhá vytvářet vztahy. Máte možnost si s kolegy společně sednout, promluvit a tvořit společenské vazby. Zjistíte, kdo staví dům, kdo se s kým schází nebo rozchází, jak se daří rodině. Pokud tyto vazby ve firmách chybí, zaměstnanci mnohem snáze odcházejí. A jak jsem již uvedla, je to také o celkové kultuře při konzumaci. O tom, že vás někdo pozdraví, usměje se na vás, osloví vás jménem a vy odcházíte s dobrou zákaznickou zkušeností. Ideální oběd je společenská událost. Doba strávená s kolegy během něj je v zásadě nenahraditelná. A pokud si to zaměstnavatel uvědomuje, má vyhráno.
Jak se současnými a potenciálními zaměstnanci pracujete vy?
Věříme, že máme zdravou firemní kulturu. Globálně dodržujeme docela přísná etická pravidla a v České republice se pod novým vedením hodně snažíme o týmovost a přátelskost. Držíme se kréda, že jídlo má spojovat. Proto hledáme lidi, kteří mají rádi jídlo jako takové. Chceme, aby se viděli v gastronomii, aby rádi dobře jedli, aby je bavil náš obor. Pokud se tohle děje, je to dobrý předpoklad, že takový člověk u nás bude šťastný. Pokud jsou pak naši lidé spokojení, lépe dokážou předat spokojenost i dál. Udělat dobré jídlo, mít z toho radost, doporučit a usmát se při výdeji na zákazníka. Taková je aspoň naše představa o službě.