Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Benefit při hledání nových zaměstnanců: co třeba dobré jídlo?

Specialisté, kteří se pohybují v oblasti lidských zdrojů, nemají v posledních letech právě lehkou úlohu. Nezaměstnanost se pohybuje na historickém minimu a demografická křivka rozhodně nenaznačuje, že by se situace měla jen tak změnit. Tím, že je lidí na trhu práce nedostatek, si zároveň každý potenciální zaměstnavatel uvědomuje svoji vyjednávací pozici – a chce nejen co nejférovější platové podmínky, ale ideálně také řadu nejrůznějších dalších benefitů. Ať už jde o nástupní bonus, firemní telefon, příspěvek na dojíždění nebo umožnění částečné práce z domu. Své o úskalích současné situace na trhu práce ví také Irena Jakoubková, HR ředitelka pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Compass Group.

Pociťujete, že se přístup k zaměstnancům v posledních letech hodně změnil?

Ano. Ale jsem za to v zásadě ráda. Jako společnost bychom se měli stále více orientovat i na jiné hodnoty než jen na rychlý zisk. Dobré firmy už to vědí a začaly se podle toho chovat.

Jak konkrétně?

Dlouhá léta se pohlíželo na personální zdroje jako na cosi z učebnic teorie managementu. Mnoho firem se jimi ohánělo ve svých prohlášeních, ale jen skutečně málo z nich reálně pracovalo s lidmi jako klíčovou hodnotou každé společnosti. Jenže se ukázalo, že najít a udržet špičkového zaměstnance, je skutečně drahá věc. Proto se začala mnohem komplexněji řešit jeho celková spokojenost. Například zda pracuje v příjemných podmínkách, s dobrými pracovními nástroji, má kvalitní a bezpečné pracovní oblečení. Hledí se na jeho rodinu a jeho život – a ve chvíli, kdy je to jen trochu možné, se mu zaměstnavatel snaží vycházet vstříc. To jsou užitečné věci, které proměňují celou společnost.

Pracujete ve společnosti, která je globálním leaderem v oblasti závodního stravování. Pozorujete i změnu ve vašich restauracích? Ve výrobních podnicích, v kancelářích, ve školních jídelnách?

Ano, i když tady máme stále ve srovnání se západními zeměmi co dohánět. Jídlo se stále nepovažuje za rozhodující benefit, přitom tento potenciál bezesporu má. Občas tady vedeme žabomyší války o tři koruny na porci na den, místo toho, abychom stravování vnímali jako opravdovou přidanou hodnotu. Pokud dokáže zaměstnavatel vytvořit takové podmínky, v nichž se zaměstnanec v příjemné atmosféře dobře a kvalitně nají, odpočine si u jídla s kolegy a vrátí se nabitý energií a dobrou náladou do druhé části pracovního dne, získává přece velkou konkurenční výhodu před ostatními.

Doba strávená s kolegy během něj je v zásadě nenahraditelná,“ říká Irena Jakoubková HR ředitelka pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Compass Group.

Jak by podle vás měl dobrý oběd vypadat?

Můžeme to celé zarámovat Maslowovou pyramidou. Základem je samozřejmě jídlo. My lidé musíme jíst a pít pro udržení životní energie. Preferujeme konzumaci bezpečné a aspoň trochu nutričně vyvážené stravy. Přidanou hodnotou je kvalita, prostředí a servis. Je skvělé to posunout ještě o něco výše jako součást života ve firmě. Jídlo spojuje lidi již od nepaměti a pomáhá vytvářet vztahy. Máte možnost si s kolegy společně sednout, promluvit a tvořit společenské vazby. Zjistíte, kdo staví dům, kdo se s kým schází nebo rozchází, jak se daří rodině. Pokud tyto vazby ve firmách chybí, zaměstnanci mnohem snáze odcházejí. A jak jsem již uvedla, je to také o celkové kultuře při konzumaci. O tom, že vás někdo pozdraví, usměje se na vás, osloví vás jménem a vy odcházíte s dobrou zákaznickou zkušeností.  Ideální oběd je společenská událost. Doba strávená s kolegy během něj je v zásadě nenahraditelná. A pokud si to zaměstnavatel uvědomuje, má vyhráno.

Jak se současnými a potenciálními zaměstnanci pracujete vy?

Věříme, že máme zdravou firemní kulturu. Globálně dodržujeme docela přísná etická pravidla a v České republice se pod novým vedením hodně snažíme o týmovost a přátelskost. Držíme se kréda, že jídlo má spojovat. Proto hledáme lidi, kteří mají rádi jídlo jako takové. Chceme, aby se viděli v gastronomii, aby rádi dobře jedli, aby je bavil náš obor. Pokud se tohle děje, je to dobrý předpoklad, že takový člověk u nás bude šťastný. Pokud jsou pak naši lidé spokojení, lépe dokážou předat spokojenost i dál. Udělat dobré jídlo, mít z toho radost, doporučit a usmát se při výdeji na zákazníka. Taková je aspoň naše představa o službě.

Print Friendly, PDF & Email

Další články k tématu:

načíst více příspěvků