Ideální denní talíř? Půlku by měla tvořit zelenina

28. 7. 2020

#jídlo#lifestyle

Denně vypít alespoň dva litry tekutin. A jíst alespoň pětkrát nebo šestkrát denně. Ideálně malé porce. To jsou poučky, které jste už určitě někdy slyšeli. Jenže podle Kristýny Ostratické, výživové specialistky a vášnivé kuchařky, už jsou obě tvrzení překonaná. „Žádná dogmata neplatí pro každého. Základem je naučit se vnímat potřeby svého těla, užívat si jídlo a jíst nejen ústy, ale také očima,“ říká žena, která se právě chystá vydat novou knihu plnou zdravých receptů. A s níž se mohli v posledních letech setkat strávníci sítě Eurest, kde připravovala jídla v rámci projektu Červený rondon.

Nenásledujte rady, které vám nedávají smysl. Jídlo by pro každého z nás mělo být také zábavou, ne jen konzumací hmoty. Protože pokud si jídlo užíváte, má to pro váš organizmus mnohem větší přínos,“ vysvětluje Kristýna Ostratická.

Přesto však má pro lidi jeden užitečný tip, jak přemýšlet o jídle. „Při debatách s lidmi, kterým pomáhám dostat se do formy nebo zhubnout, mám takovou pomůcku. Ukážu jim takzvaný denní talíř a znázorním na něm poměry živin, které by měli za den sníst. První čtvrtku tvoří bílkoviny – tedy vejce, maso, mléčné výrobky nebo například tofu či ryby. Další čtvrtinu představují přílohy, jež obsahují sacharidy. Sem patří ale také sladké nápoje nebo ovoce. Zbylou polovinu by měla tvořit zelenina. Jednak díky vitamínům a minerálním látkám, ale hlavně kvůli vláknině. Právě vláknina je jednou z opravdu velmi důležitých částí naší stravy, protože se stará o to, aby naše střeva byla zdravá a správně pracovala. Málokdo si uvědomuje, jak moc je ve výživě důležitá role našich střev. Tam se odehrává strašná spousta funkcí,“ říká Kristýna Ostratická.

Nejlepší recept je zdravý selský rozum

Sledujte svoji moč

Co se týká pití, úplně neplatí pravidlo o dvou litrech denně. Znovu by základem mělo být sledovat v průběhu dne potřeby svého těla – a pro mnohé možná trochu překvapivě – také svoji moč. Zdravá moč by měla být čirá a bez zápachu, samozřejmě s výjimkou první ranní moči. Pokud je tělní tekutina zabarvená nebo si nese výraznou čichovou stopu, tělo vám dává signál, že je potřeba se napít. Do dvou litrů denně přitom nepatří alkohol, káva, zelený čaj, ale ani jakékoli slazené nápoje. Ty totiž tělu nepřinášejí potřebnou očistu, ale spíše ho zatěžují dalšími cukry a škodlivými látkami.

Nejlepší recept je zdravý selský rozum. Při jídle i při pití. U jídla je to tak, že když si dáte k obědu talíř těstovin se smetanovou omáčkou, splnili jste podstatnou část denního příjmu sacharidů a tuků, ale prakticky nic ze zeleniny. Proto je dobré si to k večeři vykompenzovat a dát si více zeleniny s vhodnou, méně tučnou bílkovinou. Ze zeleniny vybírejte všechny pestrobarevné druhy, protože většinou každá barva přináší tělu jiný druh vitamínů i minerálních látek. Hodně doporučuji veškerou listovou zeleninu, protože ta obsahuje užitečný chlorofyl i různé hořčiny, které zlepšují činnost celého trávicího ústrojí. V případě pitného režimu je samozřejmě důležité uzpůsobovat si jej podle typu aktivity během dne. Pokud hodně sportuji nebo je venku velké horko, je dobré pít výrazně více. To stejné platí ale i pro klimatizované kanceláře, které hodně dehydratují,“ říká Kristýna Ostratická.

Jezte také očima

Takhle ne, jídlu věnujte svoji plnou pozornost

Pro ideální příjem potravy platí ale i překvapivé poučky. Například jíst jídlo také očima a před každou porcí se alespoň pětkrát zhluboka nadechnout. „Dříve se lidé před jídlem modlili, což rozhodně mělo něco do sebe. Nejen v oblasti spirituálnosti, ale i v oblasti zdravé výživy. Protože si člověk vážil porce na talíři a víc pak vnímal, co ve skutečnosti jí. Hodně lidí příliš hltá a jídlo spíš polyká, než kouše. Přitom ve chvíli, kdy se například jen párkrát nadechneme před jídlem, začnou se nám v ústech tvořit sliny, což je pro samotné jezení i trávení skvělé. Stejně tak platí, že jídlo, které si vychutnáváme, dává našemu tělu podstatně více živin než to, které zhltneme bezmyšlenkovitě. Nebo se u něj nedejbože díváme do telefonu nebo počítače,“ vyjmenovává žena, na jejíž figuře je skutečně vidět, že to, co doporučuje svým strávníkům, také sama dodržuje. „Každé jídlo přece představuje určitý předěl našeho dne. Je to chvilka oddechu, kdy si můžeme odpočinout od ostatních povinností v rámci dne. Tak neblázněme, vnímejme, co jíme, a pozorujme, co to dělá s naším tělem. Zjišťujme, co nás nadýmá a co nás odlehčuje. Prostě trochu přemýšlejme a bavme se. A neřešme dogmaticky žádné poučky, protože stres není dobrý nikdy,“ uzavírá Kristýna Ostratická.

Další články k tématu: