Češi si neobjednávají minerálku, ale „mattonku“

12. 11. 2020

#lifestyle

Přiznejte se. Když si v restauraci objednáváte vodu, mluvíte o minerálce, nebo o „mattonce“? Dost pravděpodobně to druhé. Název minerální vody Mattoni se Čechům vryl pod kůži natolik, že z ní vzniklo označení pro celou produktovou kategorii minerálních vod. Dnes se o české rodinné stříbro stará rodina původem ze země, která je se značkou spojená od samotného vzniku. A pečuje také o to, aby Češi věděli, co vlastně pijí, a na co si při koupi různých typů vod dávat pozor.

Původní zakladatel slavné firmy Heinrich Mattoni.

Že je v Česku Mattoni zosobněním minerální vody, není divu. Jméno jí dal český podnikatel italského původu Heinrich Mattoni, který v roce 1873 založil stejnojmennou společnost. „Mattoniho kysibelka“ se stala jednou z nejznámějších vod už za Rakousko-Uherska, tedy v době značně omezeného cestování a logistiky. Její úspěch inspiroval Mattoniho k vybudování lázní a místní infrastruktury. A minerální voda Mattoni se stále z této oblasti čerpá.

Za komunistické éry lázeňský areál chátral a upadala i sláva značky. Po revoluci výrobní závod znovu resuscitoval italský podnikatel Antonio Pasquale, který podnik odkoupil v rámci privatizace. „Zkušenosti s byznysem s vodami měl už z Itálie. V 90. letech přišel do střední Evropy a Mattoniho minerální voda mu učarovala natolik, že se rozhodl firmu obnovit,“ líčí Pavel Fuksa, obchodní ředitel dnešní firmy Mattoni 1873, která začala psát novou etapu historické značky.

Ital k Italovi

Antonio Pasquale přišel do západočeské Kyselky, kde ho upoutala historie místa i zakladatele Mattoniho, s nímž měl hodně společného. Hned na začátku 90. let tak slavný brand spolu s výrobním závodem koupil a dnes už o něj pečuje jeho syn Alessandro.

Mattoni 1873, jak se podnik z úcty k dlouhé historii přejmenoval z někdejších „Karlovarských minerálních vod“, je dnes holdingem, který zastřešuje více než 50 značek, od minerálních a pramenitých vod přes nealkoholické nápoje včetně známé Pepsi, až po sirupy nebo energetické nápoje. Vídat je teď můžete v lednicích jednotlivých restaurací Compass Group, protože právě Mattoni 1873 je teď jejich dvorním dodavatelem nealkoholických nápojů. Podle Fuksy je to přirozené: „Dává smysl, aby se největší tuzemský dodavatel nápojů a největší poskytovatel cateringových služeb spojili. Compass je pro mě značkou profesionality a také symbolem firmy, která se umí posunovat kupředu.“

Historii firmy přibližuje přímo v Kyselce muzeum, kdysi první stáčírna Mattoni.

Až budete při obědě po lahvi minerálky sahat, věřte, že její obsah pořád vyvěrá v těch samých místech jako na konci 19. století. „Minerálka se nesmí vyrábět jinde, než kde pramení, a nesmí se převážet, musí se stočit přímo do lahve. Tak to nařizuje legislativa a je to dobře,“ říká Fuksa.

Přírodní chuť překvapí

Přírodní minerální vody jsou také skutečně „přírodní“. Není možné je nijak chemicky upravovat. Jedinou možnou modifikací je odželeznění – české minerální vody jsou silně železité, což pozná každý, kdo si přijede ochutnat neupravenou minerálku třeba přímo do Kyselky. Do minerálky je také možné přidávat nebo naopak z ní ubírat oxid uhličitý, tedy populární bublinky.

O ničem z toho lidé běžně nevědí. A možná ještě méně jich ví o tom, jaký je přesně rozdíl mezi jednotlivými typy prodávaných vod. Ty, které se čerpají z podzemních zdrojů, se dělí na pramenité, minerální, kojenecké a léčivé.
Pramenitá voda pochází z chráněného podzemního zdroje, nesmí být chemicky upravovaná. Obsah dusičnanů nesmí překročit 25 mg/litr. Celkový obsah minerálních látek může být nejvýše 1000 mg/l a je vhodná k trvalému pití jak dospělými, tak i dětmi.

Voda prochází před lahvováním odželezněním. Bez toho by byla k pití pro málokoho.

Kojenecká voda splňuje nejpřísnější hygienické normy – nesmí být upravována žádným způsobem a je vhodná pro přípravu kojenecké stravy. Má ještě nižší toleranci na obsah dusičnanů (max. 10 mg/l) a může obsahovat nejvýše 500 mg/l minerálních látek.

Když je řeč o Mattoni, mluvíme o kategorii minerálních vod. Ty pocházejí z podzemních pramenů a čerpají se i z více než stometrové hloubky. Přírodní minerální vody obsahují zdraví prospěšné látky, například hořčík nebo vápník.

Minerálky se podle stupně mineralizace dělí na nízce, středně a silně mineralizované. Těch nízce a středně mineralizovaných (mezi které patří právě Mattoni nebo třeba Magnesia) mohou v rámci pitného režimu dospělí i děti vypít libovolné množství.

To ale neplatí o poslední kategorii – o léčivých vodách. Ty jsou určeny přímo na řešení konkrétních zdravotních obtíží, obsah minerálů je v nich násobně vyšší a je třeba konzumovat jen doporučené množství. V regálech obchodů bývají na speciálních místech nebo je najdete v lékárnách. Týká se to třeba Mlýnského pramene či Magnesie Extra.

„Mattonku“ pijí Češi už téměř 150 let a současní majitelé se snaží, aby západočeskou minerálku čekala ještě minimálně stejně dlouhá budoucnost. Mattoni 1873 je tak lídrem v udržitelnosti nápojového odvětví. Chce do praxe zavést principy cirkulární ekonomiky a docílit toho, aby její podnikání bylo přívětivé k životnímu prostředí. Klíč vidí v lokální opakované recyklaci či znovupoužití nápojových obalů. Skleněné lahve od minerálky znovu plní a nyní usiluje o to, aby se i její PET lahve recyklovaly znovu do nových lahví a netvořily odpad.

Další články k tématu: