Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Hostům bude chutnat, když budou spokojení kuchaři. Jak to zařídit?

14. 11. 2022

Z kuchyně

Aby byli hosté v restauracích spokojení a pochutnali si. To je alfa a omega gastronomického byznysu v jakékoliv podobě. Předpokladem ale je, aby jídlo připravovali dobří a zkušení kuchaři, kteří jsou v práci spokojení. A právě na to se Compass Group cíleně zaměřuje. Poté, co se na jaře na setkání s manažery všech týmů detailně diskutovalo o tom, jaké benefity nejvíc ocení zaměstnanci, rozběhl se v uplynulých týdnech v celé společnosti nový benefitní systém. Cílem mimo jiné je, aby stoupl kredit gastronomie jako oboru, který svým lidem nejen dává jistoty, ale vyplatí se v něm i pracovat.

„Základem změn bylo, že jsme se na odměňování a benefity podívali optikou zaměstnance a ptali se na to, co je z jeho pohledu důležité a opravdu motivující. Nevymýšleli jsme nic sami z pražské kanceláře, ale na celorepublikovém setkání jsme se zeptali přímo kolegů z jednotlivých závodů, co ocení právě jejich lidé. Jiné potřeby má totiž vedoucí sedící v kanceláři a jiné kuchař, který je celý den na nohou,“ vysvětluje Miloslava Karlická, manažerka mezd a odměňování.

Výhody pro zaměstnance z měst i venkova

Aktuální nabídka benefitů je tak pestrým mixem, ze kterého si vybere každý. Všichni zaměstnanci společností Compass Group, to znamená Eurestu i Scolarestu, mají mimo klasického dotovaného stravného a pitného režimu nad rámec zákonné povinnosti nárok i na rozvojové, vzdělávací a firemní akce nebo slevy při nákupu vozů Škoda a dovolené u Čedoku. Nově se mezi benefity řadí i oblíbená Multisport karta, díky které si může každý vybrat přesně tu sportovní nebo relaxační aktivitu, která člověku od každodenního shonu uleví. „Kuchař po celém dni na nohou asi nepůjde hned po práci cvičit. Může ale s manželkou využít třeba možnost zajít si společně do sauny anebo do wellness,“ dává příklad Miloslava Karlická. Ano, ona i její kolegové vědí, že kartu berou hlavně ve větších městech a že zaměstnanci žijící na venkově si spíš zajdou sami do lesa nebo pracovat na zahradu. Nejen pro ně je tu jiný důležitý benefit – dovolená navíc nebo příspěvek na penzijní připojištění, který se pohybuje od 200 do 500 korun měsíčně podle pracovní pozice daného člověka.

„Chceme tím také zaměstnance inspirovat, ať myslí na svoji budoucnost. A pokud například dosud důchodové připojištění nemají, motivovat je, ať se nad touto možností přece jen zamyslí,“ podotýká Karlická a připomíná i další nové výhody, kterými jsou 5 dnů dovolené navíc a taky den placeného narozeninového volna pro všechny. „Nový systém zaměstnaneckých výhod odstartoval bez ohledu na probíhající vlastnické změny ve společnosti. Co je ale z hlediska zaměstnanců nejdůležitější, že výhody jsou odteď dosažitelnější, férovější a opravdu je z čeho vybírat. Jen v následujícím období celkově do benefitů zaměstnanců investujeme téměř 53 milionů korun,“ shrnuje Zuzana Volková, finanční ředitelka Compass Group.

Znovuzrozené gastro?

Cílem všeho toho je mimo jiné dokázat, že pokud si zájemce o gastronomii vybere dobrého zaměstnavatele, je právě tento segment opravdu dobrým místem pro pracovní život. Jak nedávno zmínil v rozhovoru generální ředitel firmy Michal Debrecéni, obor jako takový trpí řadou neduhů včetně různých „daňových optimalizací“ nebo toho, že se provozovatelé restaurací často pohybují v šedé zóně. Covidová pandemie ale naplno odkryla, jak je takové chování pro zaměstnance nevýhodné, takže na to velká část reagovala odchodem. Otevřený přístup firem, jako je například Compass, by ale obor mohl pomoct očistit a zvýhodnit ty, kteří o svoje zaměstnance opravdu pečují.

„Z mnoha pracovních pohovorů a při nástupu nových zaměstnanců je hned na první pohled znát, které firmy zaměstnancům vytváří dobré podmínky a které ne. Myslím, že i oni sami už to moc dobře vidí. My vždycky jednáme fér a v mezích daných zákonů a k tomu všemu navíc přidáváme hezké, moderní a bezpečné pracovní prostředí,“ vypočítává Miloslava Karlická, která už vidí i důsledky odpovědného chování firmy. Když se totiž stane, že provozovnu Compass Group přebírá jiný provozovatel, ze zákona platí, že její zaměstnanci by měli na místě zůstat a pracovat dál pod novým subjektem. „Často se na nás zpětně obracejí, zda se nemůžou vrátit nebo jestli nemáme jinou volnou pozici v některé z našich restaurací nebo zda bychom si je alespoň mohli zařadit do databáze potenciálních kandidátů. Těší nás tato zpětná vazba – je to důkaz, že naše cesta je správná a že zaměstnanci vnímají kvality a úroveň naší zaměstnanecké politiky.“

Další články k tématu:

načíst více příspěvků