Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu | Přejít k vyhledávání

Nahlédněte s námi pod pokličku závodního a školního stravování

Vyhledávání

Léto je nejlepší období pro zlepšení jídelníčku. Jak začít?

28. 6. 2021

Co nám chutná

Jestli můžeme v Compass Group něco slíbit, pak to, že se v našich restauracích nikdy nevzdáme klasických českých chuťovek, jako je svíčková, guláš nebo smažený sýr. Zároveň ale víme, že je dobré do jídelníčku zařazovat i jiná jídla a odlehčit ho. Tím spíš v létě, kdy člověku energii do práce často berou i vysoké teploty. Jak s tím začít a nastartovat tak třeba celkově zdravější přístup k životu? Přečtěte si tipy od naší výživové poradkyně Kristýny Ostratické. Nejen podle ní je právě tohle roční období tím nejvhodnějším, kdy se dá se změnou v přístupu ke stravování začít.

Ale jak? Co byl měl být ten první krok? Podle Kristýny Ostratické je to úplně jednoduché. „Hlídejte si množství zeleniny a to, že si ji dáte opravdu ke každému jídlu. Třeba i ke svíčkové, což zní trochu bláznivě, ale opravdu to funguje,“ říká odbornice, která má zkušenosti z velkých provozů i z vlastní poradenské praxe.

Ten příklad se svíčkovou je podle ní trochu chyták. Zatímco jiná jídla jakákoliv zelenina krásně doplňuje, tady to přece jen úplně nesedí. „V ideálním případě by to mělo vést k tomu, že klient už po svíčkové hned tak nesáhne, nebo ho naučím, jak si ji připravovat v odlehčenější verzi, do které se nedává tolik smetany a nezahušťuje se moukou,“ přiznává s úsměvem Ostratická.

Zelenina? Ke všemu

Velká výhoda návštěvníků restaurací Compass Group spočívá v tom, že jednotlivé provozovny vycházejí potřebě většího množství zeleniny vstříc. Drtivá většina z nich má samoobslužný salátový bar jako samozřejmou součást vybavení. „Vždycky říkám, naložte si zeleninu opravdu ke všemu, výjimkou jsou snad jen sladká jídla. Zelenina totiž pomáhá strávit i tučnější a těžší hlavní chody a vláknina, kterou obsahuje, působí jako kartáč na střeva. Zelenina celkově přispívá k rychlejšímu a déle trvajícímu pocitu nasycení,“ vyjmenovává jedno plus za druhým Ostratická.

Až si člověk osvojí tento základ, může pokračovat dál – vyvarovat se největších hříchů, jako jsou smažená jídla a těžké smetanové omáčky nebo tučné maso. A naopak dát přednost úpravám, jako je krátké restování a dušení, které tolik svědčí lehčeji stravitelným masům, kam patří ryby, vepřová panenka nebo drůbeží.

Buddha bowls ladí a chutnají

A kdo rád jí i očima, pro toho je jako stvořená novinka, která se skvěle zabydlela na většině poboček Compass Group. Řeč je o Buddha bowls, miskách hojnosti, které podle jednoho z výkladů připomínají Buddhovu misku. Tu měla tahle mýty opředená osobnost neustále u sebe a lidé jí do ní vkládali jídlo. Miska reprezentuje bohatost chutí a barev. Ta originální je veganská nebo vegetariánská, rozšířené jsou ale i varianty s rybami a lehkým masem. Dnes už se dodržuje hlavně to, aby obsahovala pět základních surovin: obilovinu, vařenou a syrovou zeleninu, bílkovinu a zdravý tuk. Takže ne, není to jen tak obyčejný salát. Nikdy by to neměla být jen hromada zeleniny s trochou bílkovin.

„Jedná se o dokonale vyvážené jídlo, které perfektně splňuje všechna výživová kritéria. Jsou v něm obsaženy všechny důležité mikro a makroživiny, ale přitom je to pokrm dělaný tak, aby v první řadě chutnal a byl hezký na pohled. Chuťová, vzhledová i výživová stránka se v tomto případě perfektně snoubí dohromady,“ pochvaluje si Kristýna Ostratická, jež osobně pomáhala ladit receptury tohoto pokrmu. Ten navíc bývá v jednotlivých restauracích často připravený i ve variantě určené k odnosu s sebou. Dá se tím pádem bez problémů jíst i při práci u počítače (jakkoliv to Kristýna Ostratická ráda nevidí).

Další články k tématu:

načíst více příspěvků