Koronavirová pandemie přišla rychle, nečekaně a zasáhla úplně všechny. A zatímco svět po právu děkuje zdravotníkům, lékařům a záchranným složkám, na pozadí těchto příběhů se odehrávají ještě další – včetně příběhů kuchařů, kteří se starají o každodenní stravování lidí z provozů, jež udržují naši zemi v chodu. Ať už jde o nemocnice, teplárny nebo velké elektrárny. Jak se závodní stravování změnilo a jaká bezpečnostní pravidla bylo potřeba zavést a dodržovat?
„Dlouhodobě provozujeme takzvaný uzavřený typ stravování. Tedy stravování uvnitř továren, škol, nemocnic, domovů důchodců a dalších podobných zařízení. To jsou provozy, které musí fungovat bez ohledu na epidemii, protože není možné zajistit adekvátní alternativu. Samozřejmě, i nás se dotkla nařízení vlády a momentálně fungujeme zhruba na 65 % standardních kapacit, ale troufám si říct, že o co méně provozujeme restaurací, o to se zvýšilo naše nasazení,“ říká Petr Brož, manažer bezpečnosti ze společnosti Compass Group, která provozuje závodní a školní stravování. Tak, jak se stát a managementy firem snaží dělat vše proto, aby se výroba nezastavila úplně, posláním Compass Group je jim v tom pomáhat tím, co umí nejlépe – stravováním.
I za normálních okolností je pro závodní stravování důležitým faktorem komunikace s klientem – v tomto případě zaměstnavatelem strávníků. Za aktuální situace se ovšem komunikace posunula do naprosto jiné dimenze a provozní jednotlivých restaurací se pomalu stávají členy interních týmů klientů. „Situace je velmi dynamická, směny se ruší, nebo naopak přidávají, mění se bezpečnostní opatření a na to všechno musíme vždy pohotově reagovat. Už tak blízká spolupráce se nyní ještě prohloubila a s klienty si vycházíme vstříc, jak jen to jde. Klienti nám pomáhají zajišťovat bezpečí našich zaměstnanců, pomáhají budovat ochranná plexiskla, obstarávají našim i svým zaměstnancům roušky apod.,“ popisuje spolupráci Petr Brož.
Služba jsou hlavně lidé
„Nejdůležitějším pilířem naší služby jsou naši zaměstnanci. A i když se to nezdá, tak jsou v naprosto stejné situaci jako jiní lidé v první linii (záchranáři, pokladní a další). Každodenně jsou v kontaktu s velkým množstvím lidí, a i přes opodstatněný prvotní strach, nervozitu a nejistotu to naši lidé zvládají skvěle. Brzo ráno vstávají, autobusem musí cestovat do práce, tam se vším nasazením vaří, vydávají jídlo a poté se vrací zase zpět domů. Projevila se u nich neskutečná vnitřní síla a všechno jsme zatím ustáli, za což jim patří obrovský dík a uznání.“
I za běžného stavu musí Compass Group dodržovat velmi přísné bezpečnostní standardy, v době nouzového stavu je však byla nucena posunout ještě dál. „Lidé si sami sebe navzájem ještě více všímají, jsou mnohem více ohleduplní a zodpovědní. Všichni striktně dodržují všechna velmi přísná pravidla. Na zemi jsou nakresleny bezpečnostní zóny, na výdejích jsou plexiskla, zavedli jsme ochranné přepážky, aby lidé byli co nejvíce odděleni. Na bezpečnost myslíme i při samotném výdeji. Příbory nově vydáváme zabalené do ubrousků, zrušili jsme salátové bary, pečivo se balí do pytlíků. Nápojové automaty, kávovary a další stroje, které se obsluhovaly dotykem, také zmizely, stejně jako slánky, pepřenky a ostatní dochucovadla.“
Elektrárny jedou naplno
Mimo výrobní společnosti, zdravotnická či školská zařízení má Compass Group ve svém portfoliu také šest elektráren, které za nouzového stavu spadají do kritické infrastruktury. Což znamená, že veškeré dění včetně stravování podléhá mnohem přísnějším kritériím a není možné si dovolit jakoukoliv chybu.
„U jaderných elektráren máme dva aktivní týmy. Jeden vaří, druhý je doma v záloze připravený kdykoliv naskočit do provozu a doplnit chybějící články. Elektrárny spadají do kritického plánu ČR a v případě ohrožení zvenku je možné po dobu až 14 dní celou elektrárnu včetně zaměstnanců izolovat. Naše týmy ukázaly, že jsou připraveny. Na mnoha místech jsme zajistili i mobilní lůžka a další potřebné věci, aby tu v případě problémů mohl náš tým nocovat,“ upřesňuje Petr Brož.
Díky celosvětovému působení má Compass Group velké zázemí ve svém krizovému managementu, který má k ruce vytvořené plány, jak zajistit stravování za všech situací. „Sdílení know-how funguje v naší společnosti opravdu globálně. Jednotlivé týmy ze všech koutů světa spolu pravidelně telefonují, sdílejí spolu materiály a zkušenosti. Na jejich základu se tvoří globální plány a scénáře, ze kterých v případě potřeby těžíme. V tom je naše obrovská síla.“
Jediné, nad čím si Petr Brož malinko stýská, je návrat k jednorázovým plastům a obalům, které se v posledních letech dařilo značně omezovat. Dle jeho slov to není tím, že by byl osud planety lidem lhostejný, ale bohužel zatím neexistuje lepší řešení, které by vyhovovalo vysokým bezpečnostním kritériím a zároveň bylo ekonomicky únosným. „Je to velká technologická výzva a já pevně věřím, že se ji v následujících letech podaří lidstvu vyřešit,“ uzavírá Petr Brož.